Allmänna köpvillkor
Alla priser är i SEK, inklusive moms om 25 %. Fraktkostnad redovisas innan bekräftat köp. Kulturlampan reserverar sig för eventuella fel i pris- och produktinformation. Vid eventuella felaktigheter förbehåller sig Kulturlampan rätten att korrigera detta i efterhand.
I webbutiken betalar du smidigt via Klarna Checkout där flera betalningslösningar erbjuds: Klarna Faktura, kortbetalning, direktbetalning via Internetbank eller delbetalning.
Om du valt Klarna faktura som betalalternativ, observera då att du måste betala fakturan inom utsatt tid även om du returnerar en vara. Återbetalning sker sedan inom 14 dagar från det att vi mottagit din retur.
Leveranssätt
Beställningar som görs i vår webbutik skickas med DHL. Mindre beställningar på under 20 kg skickas som paket. Om du handlar som privatperson skickas paketet till närmaste DHL Servicepoint där du, efter att du blivit aviserad via SMS, kan hämta ut ditt paket. Större och tyngre försändelser som skickas på lastpall levereras direkt till angiven leveransadress.
Gods som skickas på pall levereras till dörr/port/tomtgränsen helgfri vardag mellan kl 7-17, inbärning ingår ej. DHL kontaktar dig för att boka utkörning. Observera att man som mottagare inte kan bestämma leveransintervall då det styrs av DHLs fasta rutter på din ort.
I vår ordinarie frakt av pallgods ingår lossning vid tomtgräns.
Kulturlampan ansvarar inte för eventuella felleveranser eller förseningar samt för extra kostnaden kan ha orsakas p.g.a. leveransförhinder eller/och förseningar.
Eventuella kostnader för lagerhyra debiteras kund i det fall utkörning inte bokas inom fyra arbetsdagar. Eventuell kostnad för bom-körning kan också komma att debiteras om mottagaren inte tar emot leveransen på överenskommen tid eller vid leveransförhinder.
Leveransadress
Beställningar gjorda i vår webbutik levereras alltid till den leveransadress som angivits i beställningen. I enlighet med Klarnas riktlinjer ska korrekt leveransadress fyllas i i Klarna Checkout i samband med beställningen. På grund av bedrägeririsken har vi har inte möjlighet att ändra leveransadressen på redan lagda order.
Ej uthämtad order
I det fall en order inte hämtas ut från DHL debiteras kund 250 kr för returfrakt av paket till utlämningsställe. Ej uthämtad order som skickats på pall debiteras enligt aktuell prislista och debiteras kund.
Fraktkostnad inom Sverige
Alla priser för fraktkostnad som anges på vår hemsida avser frakt inom Sverige vid order i webbutiken. Vid order som skickas som paket är fraktkostnaden 129kr till utlämningsställe och hemfrakt paket kostar 299kr.
Fraktkostnad för leverans på pall debiteras för tyngre gods än 20kg.
Paket till ombud inom Sverige 79 kr, hemfrakt paket 299kr
Halvpall hemleverans 750 kr/st
Helpall hemleverans 1500 kr/st
Vid order via telefon, e-post debiteras frakt enligt offert.
För leveranser till exempelvis öar där vägförbindelse med fastlandet saknas debiteras fraktkostnad enligt tabell.
Öppet köp/bytesrätt
Förutom 14 dagars öppet köp/ångerrätt erbjuder vi dig som kund 30 dagars bytesrätt efter det att du har tagit emot varan. Varan byts mot likvärdig vara. Bytesrätt gäller förutsatt att varan är i nyskick och oanvänd, omonterad samt i originalförpackning/originalemballage. Du som kund står för leveranskostnaderna och transportrisken.
Bytesrätt/öppet köp gäller inte specialbeställda produkter.
Förpacka returförsändelsen väl. När det gäller returnerade varor (ångerköp) står du för transportrisken och kostnaden för transport.
Observera att om du inte hämtar ut eller tar emot dina beställda varor, debiteras du för fraktkostnaden till dig, returfrakt samt hanteringskostnader.
Returfrakten kostar 129kr för paket, retur av pall, enligt den faktiska kostnaden.
Du kan läsa mer om retur/byten under rubriken “returer och öppet köp”
Transportförsäkring
Alla sändningar transportförsäkras. Eventuella transportskador skall anmälas till transportören (chauffören) snarast efter det att skadan konstaterats. Om en leverans är transportskadad vid mottagandet ska detta anmälas till och noteras av chauffören, för att försäkringen skall gälla.
Garanti/Reklamation
Normal garanti mot produktionsfel är 2 år. Kulturlampan bär inget direkt eller indirekt ansvar för t.ex. (men ej begränsat till) inkompatibilitet, leveransförseningar, driftsavbrott, merarbete, installationskostnader eller annan ekonomisk skada. Kulturlampan ersätter aldrig kostnader för tredje part om inte detta har överenskommits i förväg. Observera att synliga skador eller defekter som finns vid leverans måste dokumenteras och reklameras innan montering sker för att en reklamation ska godtagas.